La utilitat del coneixement
Sempre
sentia a dir que era bona fieta però que no era bona estudiant. Els meus pares
es van preocupar perquè fos més estudiosa i millorés el meu rendiment escolar,
però no ho van aconseguir malgrat els seus esforços. Des de fa un temps, em
vaig adonar que el meu baix rendiment responia al fet que necessitava entendre
allò que feia i com no sempre ho entenia, m'avorria. Record fer preguntes que mai
van rebre resposta.
El temps va
passar i el "no és bona estudiant" continuava. No sé en quin moment
em va deixar d'importar. Vaig descobrir que amb poc esforç era capaç d'aprovar
- al cap i a la fi era del que es tractava, no?-, al mateix temps vaig assumir
inconscientment que el meu objectiu no era aprendre, era aprovar.
Va arribar
el complicat moment de començar a decidir que voldria ser. Volia ser
arqueòloga, però em van dir que em moriria de fam. Després vaig dir que volia
ser historiadora, i em van dir que millor que fes Història com a segona
carrera, com a complement de periodisme, per exemple.
Somiava en
poder ser com professors d'història que havia tingut a l'Institut: na Margarita
Ballester a 4t d'ESO o en Salvador Castelló a 2n de Batxillerat. Somiava en
saber tant com el meu l'avi que tot el dia llegia llibres d'història, tot i que
ell mai va poder estudiar.
Vaig
començar història. Però prest vaig haver d'aprendre: m'apassionava allò que
feia però no em sabia esforçar. M'apassionava més que per únicament aprovar.
M'apassionaven el que estava aprenent però, de què em serviria? Que faria
després? Com trobaria feina amb una carrera així?
Tot açò m'ha
conduït a què temps després hagi après a aprendre, a esforçar-me i, sobretot, a
entendre que no passa res per realitzar uns estudis que en acabar-los no et
donaran feina. Amb el temps, he pogut donar resposta a allò que no entenia de
petita. Amb el temps he après que no importen tant els estudis, sinó el que
sàpigues fer amb ells. Que no passa res per què en quasi cap pàgina de cerca de
feina hi hagi un apartat per historiadors, que no passa res quan la gent et
demana, i de què pots fer feina? En realitat, si ho pensem bé, és una sort.
Acabaré amb
la reflexió que em va fer una bona professora quan li vaig dir que no estava segura d'estudiar Cultures Medievals: "El coneixement mai pot ser
dolent".

Comentarios
Publicar un comentario